river valley och Wellington!

Publicerad 2014-11-27 00:42:55 i

River valley var ett lugnt stopp. Åkte en snirklig väg mellan får och kossor på kullar och jag var glad över mina sea bands som faktiskt förhindrar illamåendet en del. För dom som vilke kunde man rida eller göra river rafting.jag låg i solen och läste bok. Låter kanske tråkigt men jag hade inte lust med något annat. Och vill ju inte ramla i ett vattenfall och slå huvudet i en sten.. Hehe. Fick iallafall en god middag med köttabiten och rödvin. Mmmm.

Har varit i wellington 2 dagar.

Jag tycker om Wellington. Det Jättemysiga kvarteret vid vattnet, strandpromenaden, Cuba street, alla fina hus på kullarna och det faktum att man kan gå överallt. Perfekt stad förutom det faktum att det blåser hela tiden. Inte en dag utan vind och då är det ingen sval sommarbris utan vind som blåser av dig flip flopsen.

Har åkt spårvagnen upp till the botanical garden, gått på te papa museum, sett hunger games på bio, varit på Victoria peak look out (många branta backar blev bestigna i flipflops tack vare mina skavsår. Ej rekommenderat. vaderna fick sig en rejäl omgång) solat vid vattnet och haft min första riktiga utekväll hittills.det var skoj men idag är det ju mindre skoj.

Har hängt med en kille från Holland under min vistelse här men jag tror inte vi är på samma sida gällande vår vänskap så nu ska jag spendera de sista två dagarna här med att undvika honom. Han är trevlig men det är jobbigt när någon lägger armen om mig i tid och otid och alltid sätter sig liiiite för nära än vad som är okej...... Annars ska jag nog gå på bio igen, fylla upp kylväskan och tvätta innan jag åker härifrån.

Håller koll på vad jag spenderar här och kan glatt meddela att jag håller budget! Trodde dock att jag skulle hamna under budget men icke... Det är fallskärmshoppet och dyra hostels fel.. Men men, försöker att bara leva och inte tänka för mycket på vad jag gör av med men det är lite kul att ha koll :)

Bilderna krånglar så blir mer sen. Kjami

taupo

Publicerad 2014-11-21 08:32:00 i

Eftersom jagbestämde mig för att stanna här fem dagar så gick jag verkligen loss på pack n save häromdagen. Resulterade i 87 dollar och så mycket saker att jag knappt kunde bära. Tappade en syltburk i marken och fick träningsvärk i armarna dagen efter. Smakar det så kostar det. lyxar med citronyoughurt med havregryn till frukost, korv med bröd eller macka med sallad på till lunch och har antingen tacos eller kyckling och pasta till middag.det är annat än nudlar och tomatsoppa det.

Har haft en sista utekväll med de svenska pojkarna, gått till huka falls, badat i en varm källa både på dagen och natten, kollat på när okända människor hoppat bungyjump (räcker med adrenalin för mig) och tadamtadam: gått Tongariro crossing. En 19,9 km tur beräknad att ta 8 timmar. Jag var nere efter 6,5 timme även fast det var en av de jobbigaste ansträngningarna jag varit med om. The Devils staircase, trappor efter trappor som aldrig tog slut och efter det kom ännu en strapast där vi först klättrade upp på stenar och drog oss upp med ett stålrep. Efter toppen där det blåste  sjukt mycket ( faktiskt glad att jag inte väger mindre än vad jag gör då) så gick vi i en lång nerförsbacke på aska, slirade ner frånhög höjd, Läskish. Men jag klarade det och är nöjd :) :)

Imorgon ska jag njuta av Träningsvärken..och på söndag åker jag vidare!
(Vandrings bilderna kommer senare)

hot water beach, waitomo och rotorua

Publicerad 2014-11-15 22:43:30 i

Med kiwi bussen går allt för jäkla snabbt utan lugna stunder så jag är glad att jag valt att stanna längre på vissa ställen även om det betyder att jag måste ta farväl av gruppen.

Fick åka på roadtrip istället för buss ner till auckland. Härligt att lyssna på bra musik och köra som man vill. Om jag hade rest med någon hade det passat mig bättre, kiwi är lite som ett dagis med en dagisfröken och massa barn som inte lyssnar. Oroväckande hur vissa inte har koll på någonting själva, men det är väl det man betalar för antar jag. Fördelen är ju att man alltid har ett sammanhang och alltid kan få hjälp.

Hot water beach var en spirituell upplevelse. I spöregn satt vi i en grop i sanden som vi grävt själva där 50-60 gradigt vatten sipprade fram underifrån. Havsutsikt och regnbågar. Det kalla regnvattnet blandades med det som egentligen var för hett och blev perfekt.

Har också sett Cathedral cove, stranden som är med i Narnia!! Gått på en tur i en grotta som var en ren besvikelse eftersom jag blivit lovad saker som sen inte hände :( ska försöka att inte vara bitter så länge till. Varit på en fantastisk "hangi" vilket är det kaotiska ordet för när dom tillagar kött under jorden på geothermalstenar (tror jag.....). Det var lärorikt att höra om deras historia och seder men bäst var maten. Det tyckte nog alla backpackers, buffé ta så mycket du vill, wiho! Jag åt så mycket att jag var tvungen att byta från jeans till strumpbyxor när jag kom till hostelet.Igår var jag på ett såkallat geothermal wonderland med kratrar och pooler i diverse färger. Häftigt!

Nu ska jag vara i rotorua (som luktar fis i hela stan pga sulfat) i två nätter till, tvätta och köpa en fleecetröja står på schemat. No more no less. Är skönt med sådana dagar.

paihia

Publicerad 2014-11-06 19:50:58 i

Det har hänt mycket sen sist. Jag har nästan kommit till semifinalen på en sten sax påse tävling, åkt buss på en nittio mile ( sex mild på en kilometer är det va?) , sandboardat, varit i cape reinga där man ser det tasmanska havet och the Pacific mötas (hoppades innerst inne att de två haven skulle ha olika blåfärg.......hehe), gått 8 km för att se ett vattenfall och varit på delfintur runt öarna.

Delfinerna var bäst! Skulle dock också få simma med dom men nu hade dom en unge i flocken så då fick man inte det. Så synd. Egentligen blev jag mest lättad eftersom jag frös i min huvtröja,bomberjacka och regnjacka som jag hade lager på lager. Tänk att tvinga sig ner i våtdräkt i det 15 gradiga vattnet då. Det får bli på en varmare plats någon annan gång i livet.

Nu har jag ett helt dorm för mig själv eftersom mina polare från kiwi bussen åkte vidare idag. Är mest skönt, lyssnade på musik och njöt av tystnad innan jag somnade igår. Idag har jag inget planerat mer än lite planerande av resan och kanske en promenix och lite skrivande.

The shaky isles coffee

Publicerad 2014-11-02 03:39:00 i

Sitter på ett fik, har druckit en ismoccha och ätit en kycklingmacka. Kalaset gick på 14 dollar dvs 84 kronor.  Billigt!! har man bott i en av världens dyraste städer så är man väl skadad för livet antar jag. Billigt överallt!

Idag är en dag då jag inte vill göra något. Så jag har suttit här i tre timmar och bara tänkt lite på min resrutt, var jag vill stanna längre och så. Känns bra att ha en översikt och få datumen att stämma så att det blir en jul i Queenstown. Där ska det alltid vara hålligång har jag hört. Men, även fast en plan är gjord tänker jag ändå mest låta ödet och känslor för stunden bestämma.

Det är bråk i mitt rum förresten. En äldre asiatisk kvinna torkar sina handdukar med hårblås inne på rummet kl 9 varje morgon och en lite yngre men ändå äldre kvinna från England har sina saker över hela golvet. Dom tål inte varandra och imorse blev det catfight. Engelskan sa pleeeease its sunday we are all trying to sleep babe, cant you do it in the bathroom? asiaten sa i stop if you clean up floor!! kände att jag höll med engelskan i denna fråga även fast hon tagut det skåp som egentligen var mitt. Svensk som jag är låtsades jag sova. Fast det gjorde alla andra också. Ska bli så skönt att åka härifrån!!

somnade 23 igår och vaknade först 06, uppe in timme tills jag somnade tills 11. Snart kanske jag kan vara uppe en hel dag utan att behöva vila ögonen 17-19 :) :) :)

igår gick jag en promenad ut från staden och hittade något fint

Hav!!! Fick ett fånigt leende på läpparna. Naturen är bäst.

hej från andra sidan jorden

Publicerad 2014-11-01 01:59:36 i

Sitter på ett bibliotek med gratis wifi. Jag gillar bibliotek det är sådan fin tystnad, en tystnad som alla är överens om.

Resan gick bra, stort utbud av filmer och jag lyckades sova bort ganska många timmar. Att tvingas gå förbi första klass bekväma sovkabiner gör ju dock att man i stunden önskar att man pungat ut lite flera ören för en god natts sömn. Så fort man klivit ut planet Och klarat av det är man istället supernöjd över att man härdat ut.

På bussen från flyget kändes det att det var mitt i natten för mig men jag försökte lura mig själv att det var morgon så efter incheckning gick jag runt på staden. Inhandlade ett max mål för 35 kronor och hoppades att kroppen skulle piggna till. Icke.klockan 17.00 nya zeeländsk tid sov jag som en stock, ända till fyra på morgonen fast några kisspauser.

Igår mötte jag upp en svensk tjej som jag träffade på Heathrow. Vi åkte buss till mount eden där utsikten var fantastisk! En sådan utsikt ger ju löften om en underbar atmosfär men själva staden faller platt. Den känns uppställd, liten, ostrukturerad och utan innehåll för mig som turist som vill skåda mysiga gågator och gärna någon fin park eller skönt häng vid vattnet. Det kanske finns, vem vet.

Halloween blev utan utklädnad. Jag skäms. Men jetlag och mig utan sammanhang resulterade i det.mitt hostel hade fest och det blev kul ändå,fick låna lite spindelväv och ha i håret. Sätt och pratade med tre svenskar hela kvällen. Skäms för det också. Att det är så bekvämt att vara med svenskar.

Idag gick jag in till queen street för att köpa en jacka. En kille gick ifatt mig och började prata. Efter tio min fattade jag att vi bodde på samma hostel. Så vi gick runt och jag köpte en jacka. Nu sitter vi på bibblan men vid olika bord så jag vet inte om han är kvar eller inte. Innerst inne vill jag att han ska ha gat.... I need some me time /enstöringen

Vill sitta på cafe och skriva lite. Det ska jag göra. Ikväll träffa laina ochäta middag. Skönt att ha en stabil vän för stunden.